Poniżej przedstawiamy wnioski z raportu kwartalnego (1Q25) International Energy Agency o globalnym rynku gazu (raport do pobrania na stronie agencji- link):
· W 2025 roku globalny popyt na gaz może nieco wytracić swoje tempo wzrostu (1,9% wzrostu z prawie 3% w 2024 roku), a konsumenci z Azji będą odpowiadać za 45% dodatkowego zapotrzebowania (nawet przy okresowo niższym imporcie LNG). Z kolei patrząc na gałęzie globalnej gospodarki, to przemysł i energetyka wypracują prawie połowę dodatkowego popytu w obecnym roku.
· Pomimo wzrostu globalnej podaży LNG (+26 mld m3) rynek fizyczny gazu będzie bardziej napięty w 2025 roku, ze względu na odcięcie dostaw tranzytem ukraińskim do Europy (-15 mld m3 rocznie do uzupełnienia „na bieżąco”) oraz dodatkowe 15 mld m3 surowca koniecznego do uzupełnienia niższych zapasów unijnych magazynów, po chłodniejszej zimie.
· Po spadku unijnego importu LNG w 2024 roku, zakupy skroplonego gazu przez kraje UE-27 mogą wzrosnąć o ponad 25% w obecnym roku.
· Premia dla kontraktów na gaz w punkcie TTF wobec spotowych stawek LNG w Azji, może zostać utrzymana przez trzy kwartały bieżącego roku, wraz z koniecznością uzupełnienia magazynów w Europie (przy większej wrażliwości cenowej konsumentów z Azji na wysokie ceny).
· W 2024 roku pomimo dużej zmienności cen na rynku azjatyckim i europejskim, korelacja pomiędzy notowaniami kontraktów w oparciu o ceny w punkcie TTF a indeksem JKM Platts, wzrosła do rekordowego poziomu 0,95. Jest to odzwierciedlenie coraz silniejszych powiązań rynków regionalnych przez rosnący udział elastycznych dostaw LNG. Najniższe od dekady stawki czarterowe LNG w 2024 roku, dodatkowo wzmocniły korelację w tym okresie.
· Po znaczącym wzroście produkcji energii elektrycznej z gazu (globalnie) w 2024 roku, przyrost jego zużycia w energetyce w obecnym roku będzie marginalny, jednak nie będzie to świadczyć o słabnącej roli gazu w energetyce. Wręcz przeciwnie, rola gazu jako elastycznego i niezawodnego paliwa, szczególnie w sektorze energetycznym, będzie rosła co najmniej do końca dekady (wraz z rosnącym udziałem mniej stabilnej produkcji z OZE w obliczu zmian klimatu).
· W Chinach odnotowano dwa kluczowe dla rynku diesla i LNG trendy, mające duże znaczenie dla popytu na gaz ziemny w Państwie Środka. Znaczący wzrost udziału pojazdów ciężarowych napędzanych LNG, doprowadził w 2024 roku do widocznego spadku popytu na olej napędowy w segmencie HDV (heavy-duty vehicles). Jednak zwiększenie udziału pojazdów ciężarowych na LNG w kolejnych latach, będzie już wymagało wsparcia rządowego, ponieważ wzrost cen gazu w 2H24, znacząco obniżył sprzedaż tego typu pojazdów (i dowodzi dużej wrażliwości wobec krótkoterminowych kosztów operacyjnych). Ponadto sprzedaż w tym momencie pozostaje ograniczona dostępnością infrastruktury tankowania, za którą odpowiadają poszczególne prowincje.
· Przełożenie powyższych prognoz IEA na realne warunki rynkowe, może być ograniczone w razie konfliktów geopolitycznych lub niespodziewanych decyzji państw, będących liderami produkcji lub konsumpcji gazu.
Źródło danych oraz grafiki z wykresami: International Energy Agency, Gas Market Report, Q1-2025.
Link do strony internetowej: https://www.iea.org/reports/gas-market-report-q1-2025