Przy drogach pojawia się coraz więcej stacji, oferujących różne mieszanki paliwowe. Zarówno dla posiadaczy samochodów z silnikami benzynowymi, dieslami czy instalacjami LPG. Czym się kierować przy wyborze?
E95 czy E98?
Paliwa te różnią się liczną oktanów. Gdy jest ona wyższa, paliwo jest bardziej odporne na niekontrolowany samozapłon mieszanki. Właściwości benzyny E98 pozwalają na krótszy i czystszy cykl pracy umożliwiający całkowite spalanie. W przypadku benzyny E95, teoretycznie, spalanie powinno być niższe i to nawet o 1,5%.
Nie jest też prawdą, że większa liczba oktanów przekłada się na większą moc silnika. Samochód, którego silnik był fabrycznie dostosowany do benzyny E95 będzie działał na benzynie z wyższą liczbą oktanów, ale nie wpłynie to na jego lepsze osiągi. Tankowanie benzyny E98 ma sens, gdy silnik jest do niej dostrojony. To znaczy, że powinien mieć odpowiednio ustawiony zapłon, a faza zaworów ssania powinna być przesunięta w czasie w takim stopniu, aby zminimalizować ilość powietrza w cylindrach.
Diesel
Wiele stacji proponuje także paliwa premium dla samochodów z silnikiem diesla, w których składzie znajdują się różne komponenty uszlachetniające. Są to zazwyczaj aktywne czynniki czyszczące czy antykorozyjne, które dbają o czystość komory silnika. Ciekawym przykładem paliwa premium dla silników diesla jest AVIA Diesel Gold. Stosowany w nim dodatek opracowany w Polsce, zapewnia poprawę właściwości smarnościowych, detergentowych oraz wzrost liczby cetanowej. Pozytywnie wpływa to na długowieczność silnika i osiągane przez niego parametry. Efektem wyższej liczby cetanowej zawartej w paliwie AVIA Diesel Gold jest cichsza praca silnika, jego łatwiejszy rozruch, co można zaobserwować już po drugim tankowaniu. Ma też działanie przyjazne środowisku, gdyż ogranicza udział cząstek stałych w spalinach.
LPG
Samochody z instalacją gazową również zasługują na szczególną troskę. Zatankowanie gazu słabej jakości przyspieszy osadzanie się substancji smolistej na ściankach parownika instalacji. To z kolei nie dość, że przyczyni się do coraz gorszego funkcjonowania całego układu, to jeszcze może wymusić wymianę filtra nawet po przejechaniu zaledwie ok. 3-4000 km. Dlatego najlepiej tankować LPG w sprawdzonych miejscach.
A u nas?
Dla AVIA pracują największe rafinerie Europy. Niezależnie skąd pochodzi produkt – musi spełniać najbardziej rygorystyczne wymagania jakościowe. Kierowcy tankujący paliwo w Niemczech, Holandii czy we Francji muszą mieć pewność co do jego najwyższej jakości. Wszystkie produkty dostępne pod logo AVIA poddawane są niezależnym procedurom kontroli jakości w laboratoriach od Portugalii aż po Serbię.
Zachęcamy do napełniania baków na stacjach paliw AVIA!