Kontakt

EN PL UK
/uploads/media/hero_small_desktop_slide/03/23-offer_tiles_2_1920_782.jpg?v=1-0

Rynek LPG

LPG to gaz skroplony, przede wszystkim: propan, butan oraz mieszanina propanu i butanu. LPG jest produktem pochodzenia naturalnego pozyskiwanym w procesie rafinacji gazu ziemnego i ropy naftowej. W ramach GK Unimot hurtowa sprzedaż LPG odbywa się bezpośrednio z własnej rozlewni w Zawadzkiem, nowego terminala w Piotrkowie Trybunalskim, jak również z obcych terminali przeładunkowych w Polsce. Dystrybucję gazu płynnego Grupa prowadzi do stacji paliw (w tym stacji w sieci AVIA) oraz do zbiorników grzewczych – zarówno własnych, których posiada ok. 130, jak i instalacji wykonanych przez inne podmioty. Gaz transportowany jest do miejsc docelowych z terminali za pomocą autocystern.

W zakresie źródeł dostaw gazu LPG, Grupa Unimot podejmuje intensywne działania logistyczne ukierunkowane na pozyskiwanie tego produktu z kierunków zachodnich, takich jak Stany Zjednoczone, Szwecja, Wielka Brytania, Holandia oraz Norwegia.

Ze względu na specyfikę biznesu portfel odbiorców gazu LPG jest wyraźnie zróżnicowany, a odbiorcami są klienci indywidualni, polskie zakłady przemysłowe, firmy z Europy Południowej i rynek ukraiński.
 

OTOCZENIE RYNKOWE – MAKROEKONOMICZNE

 

Głównymi czynnikami wpływającymi na rynek paliw płynnych w Polsce były m.in.: dynamika rozwoju polskiej ekonomii, trwające działania wojenne w Ukrainie, które wymagały znacznych dostaw paliw do tego kraju,   wprowadzone embargo na paliwa z Rosji wymuszające zmianę kierunków dostaw oraz prowadzona przez największego operatora w Polsce polityka cenowa. Ponadto w 2023 r. krajowa konsumpcję paliw wspomagana była zakupami dokonywanymi na polskich stacjach na zachodniej i południowej granicy, co było konsekwencją niższych cen paliw w Polsce niż w krajach sąsiadujących.

 

W 2023 r. konsumpcja oleju napędowego w Polsce wyniosła 23 302 tys. m3 i była wyższa o 5% w porównaniu z poprzednim rokiem. W związku z tym, że krajowa produkcja paliw nie zaspakaja potrzeb rynkowych, do zbilansowania rynku konieczny był import tego surowca, który w 2023 r. stanowił ok. 39% konsumpcji, tj. o 8 pp. więcej niż w roku wcześniej.

 

Szybszą dynamikę wzrostu konsumpcji zanotowano w przypadku benzyn silnikowych. Ich sprzedaż w 2023 r. wyniosła 8 025 tys. m3 i była o 13% większa r/r. Z importu pochodziło 24% benzyn (1 pp. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim).

 

Import i nabycia wewnątrzwspólnotowe oleju napędowego w 2023 r. wyniosły 9 722 tys. m3 i zwiększyły się o 2 398 tys. m3 (tj. o 33%) wobec 2022 r. Natomiast w przypadku benzyn silnikowych import wyniósł 2 030 tys. m3, czyli o 298 tys. m3 (tj. o 17%) więcej r/r.

 

Eksport i dostawy wewnątrzwspólnotowe oleju napędowego w 2023 r. wyniosły 1 880 tys. m3 i były większe o 16%, czyli o 254 tys. m3 niż rok wcześniej. W przypadku benzyn silnikowych zanotowano 81% wzrost do poziomu 366 tys. m3 w 2023 r. (+164 tys. m3). Wzrost to głównie skutek dużego eksportu na rynek ukraiński dla zaspokojenia potrzeb wojennych.

 

Branżowe organizacje i instytucje: