Magazynowanie paliw
Grupa Unimot poprzez spółkę Unimot Terminale sp. z o.o. świadczy usługi z zakresu magazynowania paliw, w tym w szczególności:
- magazynowanie zapasów obowiązkowych paliw ciekłych, do którego są zobowiązane podmioty prowadzące sprzedaż paliw,
- magazynowanie i dystrybucja paliw ciekłych do bieżącej konsumpcji. Jest to usługa kompleksowa połączona z dodawaniem do paliw biokomponentów, jak również dodatków firmowych pozwalających koncernom na sprzedaż paliw pod własną marką premium.
Grupa UNIMOT pełni funkcję Niezależnego Operatora Logistycznego, co oznacza, że oferuje usługi magazynowania paliw podmiotom posiadającym odpowiednie koncesje (WPC lub OPC). Grupa dysponuje 9 terminalami paliwowymi o łącznej pojemności ok. 387 tys. m³. Terminale zlokalizowane są w: Gdańsku, Szczecinie, Poznaniu, Piotrkowie Trybunalskim, Jaśle, Czechowicach Dziedzicach, Gutkowie, Rypinie i Bolesławcu. Wszystkie terminale paliwowe dysponują własnymi bocznicami kolejowymi połączonymi z siecią kolejową PKP. Po względem wielkości potencjału magazynowania paliw Grupa Unimot jest trzecim podmiotem na tym rynku.
OTOCZENIE RYNKOWE – MAKROEKONOMICZNE
Magazynowanie paliw
Liderem rynku magazynowania paliw ciekłych, szacowanym ogółem na 6,1 mln m3 pojemności, pozostaje państwowa spółka PERN. Dysponuje ona możliwościami magazynowania paliw ciekłych o łącznej pojemności 2,4 mln m3. Podmiot dysponuje również największą krajową siecią rurociągów do przesyłania paliw i ropy naftowej.
Drugą pozycję zajmuje Grupa Kapitałowa ORLEN, który poza typowymi bazami paliwowymi, dysponuje zbiornikami magazynowymi na terenie rafinerii, a przede wszystkim posiada znaczne pojemności wykorzystywane do magazynowania zapasów obowiązkowych w kawernach. Trzecim podmiotem na rynku z pojemnością magazynową wynoszącą 387 tys. m3 zajmuje Grupa Unimot. Terminale Grupy Unimot zlokalizowane są w: Gdańsku, Szczecinie, Poznaniu, Piotrkowie Trybunalskim, Jaśle, Czechowicach Dziedzicach, Gutkowie, Rypinie i Bolesławcu.
Przewozy kolejowe
Analizując kolejowy rynek przewozów towarowych, w 2023 r. wykonano pracę przewozową na poziomie 61 598 mln tono kilometrów i było to o 1,4% mniej niż w rok wcześniej. Jednocześnie przewieziono koleją 231,7 mln ton ładunków, co było spadkiem o 6,8% w porównaniu z 2022 r. Biorąc pod uwagę Olavion, względem pracy przewozowej udział w rynku w 2023 r. wyniósł 1,3% (w 2022 r.: 0,9%). Pod względem przewiezionych ładunków udział spółki Olavion w rynku wynosił 0,65% w 2023 r. i 0,4% w 2022 r. Na początku 2023 r. zauważalne było istotne ożywienie na rynku przewozów spowodowane głównie transportami węgla.