Asfalt jest produktem ropopochodnym pochodzącym z przerobu ropy naftowej stosowanym, bo budowy nawierzchni dróg a także jako materiał izolacyjny. Grupa Unimot w swojej ofercie posiada szeroką gamę produktów: asfalty drogowe, asfalty modyfikowane MODBIT, asfalty przemysłowe oraz specjalistyczne. W portfelu produktów znajdują się także nowatorskie produkty, do których należy zaliczyć: asfalty modyfikowane z dodatkiem gumy (MODBIT CR), asfalty drogowe WMA oraz asfalty wysokomodyfikowane MODBIT HiMA do budowy nawierzchni długowiecznych. Portfolio produktów dopasowane jest do potrzeb, wymagań i oczekiwań rynków, zarówno w kraju, jak i za granicą.
Zaopatrzenie UNIMOT Bitumen w produkty asfaltowe w znacznym stopni jest zagwarantowane w związku z zawarciem wieloletniego kontraktu z Orlen S.A. na zakup komponentów asfaltowych. Dodatkowo, Spółka podejmuje liczne inicjatywy i projekty związane ze wzrostem obecnego potencjału produkcyjnego. Na szczególną uwagę zasługuje aspekt rozwoju kompetencji związanych z tradingiem (obejmującym import produktów asfaltowych). Zakupy surowców odbywają się także u innych dostawców zarówno w kraju, jak i za granicą.
Obszarem działalności Grupy Unimot jest Polska i kraje z Europy Środkowo-Wschodniej o największym potencjale zakupowym. Grupa dostarcza produkty w ramach wielu kontraktów drogowych w kraju i za granicą. Głównymi odbiorcami są z firmy z branży drogowej, zarówno koncerny międzynarodowe działające na terenie całego kraju, jak i firmy budowlano-drogowe działające lokalnie wykorzystujące asfalty do produkcji mieszanek mineralno-bitumicznych (do budowy, modernizacji i renowacji dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych, gminnych i innych). Kluczowym rynkiem pozostaje jednak rynek polski. W 2023 r. udział sprzedaży zagranicznej stanowił 12% całkowitej sprzedaży asfaltu. Największe zainteresowanie produktem widoczne było na Litwie, w Rumunii oraz Szwecji i Niemczech. Spółka współpracowała również z odbiorcami m.in. z Czech, Słowacji, Ukrainy, Łotwy, Węgier.
OTOCZENIE RYNKOWE – MAKROEKONOMICZNE
Rok 2023 był dla branży budowlanej czasem niepewności, wysokiej inflacji, rosnących stóp procentowych, presji płacowej oraz wciąż wysokich cen wielu materiałów budowlanych. Mimo wspomnianych uwarunkowań, należy uznać, że budownictwo drogowe było w 2023 r. oparciem dla polskiego rynku budowlanego. Świadczy o tym szereg realizowanych w Polsce programów z zakresu inwestycji infrastrukturalnych. Znaczenie strategiczne dla Polski ma Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.) wraz z szeregiem dodatkowych programów wspierających rozwój sieci drogowej m.in. Program Budowy 100 Obwodnic do 2030. Potwierdzeniem wagi inwestycji drogowych dla rozwoju gospodarki Polski jest fakt podwyższenia w roku 2023 kwoty inwestycji do poziomu 299,5 mld zł (z 294,4 mld zł) w ramach RPBDK (pula do wykorzystania do roku 2030). RPBDK
to największy program drogowy w historii Polski. Ożywienie widoczne było także w inwestycjach samorządowych. Przetargi drogowe przyciągały wiele firm, które nie miały zamówień z innych sektorach. To właśnie wspomniane programy drogowe determinowały osiągnięcie rezultatów UNIMOT Bitumen w dziedzinie sprzedaży asfaltu.
W 2023 r. do ruchu oddano 266,5 km nowych dróg, GDDKiA ogłosiła przetargi na odcinki o łącznej długości 530,6 km. Ponadto, podpisano umowy na zadania o łącznej długości 216 km o wartości 8,6 mld zł (194 km dróg w ramach RPBDK oraz 22 km w ramach PB100 Obwodnic). W realizacji jest obecnie blisko 1 300 km dróg (w ramach PB100 Obwodnic w realizacji jest 131 km, tj. 16 obwodnic oraz 1 171 km dróg w ramach RPBDK – stan na 8 marca 2024 r.). Prace przygotowawcze toczą się dla 653 km obwodnic oraz 2 653 km autostrad i dróg ekspresowych (źródło: GDDKiA). Aktywnością w zakresie prac drogowych wykazały się także pozostałe kraje europejskie m.in. Rumunia, Litwa, Niemcy.