Na zadłużenie spółki składają się głównie kredyty obrotowe przeznaczone na bieżącą działalność operacyjną oraz na finansowanie zapasu obowiązkowego.
Jeszcze nie zostały uruchomione środki z kredytów na finansowanie nabycia akcji LOTOS Terminale S.A. Środki te zostaną uruchomione po podpisaniu ostatecznej umowy nabycia, a kredytobiorcą będzie Unimot Investments Sp. z o.o.
Banki udzielając nam kredytów wymagają od nas, aby wskaźniki finansowe opisujące naszą działalność miały odpowiednia wartość świadczącą o zdolności spłaty zobowiązań. Głównymi kowenantami są: wskaźnik płynności bieżącej, wskaźnik zysku netto, wskaźnik zysku ze sprzedaży, EBITDA/odsetki, wskaźnik kapitałów własnych do sumy bilansowej. Zaznaczyć też należy, że przyjęte przez spółkę jako cel wskaźniki finansowe są powyżej założonych wartości (Prezentacja wynikowa za 2021 r. - str. 17).
Zasady rachunkowości zobowiązują nas do ciągłego badania efektywności wszystkich linii biznesowych wchodzących w skład grupy kapitałowej i zawiązywania rezerw w przypadku stwierdzenia potencjalnej utraty wartości aktywów.
Biznes handlu olejami w Chinach i na Ukrainie nie wymagał od nas istotnego z punktu widzenia grupy zaangażowania długoterminowych aktywów, więc rezerwa utworzona w tym celu nie wpłynęła istotnie na wyniki grupy.
Jeżeli chodzi o biznes instalacji fotowoltaicznych, to poza zapasem towarów handlowych również nie posiadamy istotnych aktywów długoterminowych.
Realizację systemu premiowego przedstawiamy na naszej stronie www:
https://www.unimot.pl/wp-content/uploads/2022/04/realizacja-systemu-premiowego-2021.pdf
1. Wcześniej zarząd podawał, że wzrost cen ropy wpływa negatywnie na marże, jednak chciałbym się upewnić czy dobrze rozumiem - jak cena ropy wpływa nominalnie na zysk? Czy wzrost cen ropy powoduje, że spółka nominalnie zarabia mniej?
Ceny surowców nie mają bezpośredniego wpływu na nasze wyniki.
2. Jak Państwo wyjaśnialiście zyski/straty z zabezpieczeń terminowych i przesunięcia kosztów to zyski/straty wirtualne, ale nie jestem księgowym i nie rozumiem w jaki sposób 21 mln z transakcji Tradei wpłynie na zysk netto i zysk netto skorygowany Unimotu. Na koniec 2021 roku powiększyło o 21 mln zysk netto, a pomniejszyło zysk netto skorygowany. Jak to będzie wyglądać w momencie zamknięcia transakcji?
Transakcje tradingowe zawarte przez Tradea sp. z o.o. w IV kwartale 2021 r., mają termin rozliczenia w przyszłości (w 2022 r.). Tak więc zysk z tych transakcji można rozpatrywać:
• jako już „zrealizowany” bo kontrakty zostały już zawarte i wtedy mówimy o wpływie na skonsolidowaną EBITDA księgową: ok. +21 mln zł w IV kwartale 2021 r.
• jako realizowany w momencie rozliczenia kontraktów i tutaj ma to wpływ na skonsolidowaną EBITDA skorygowaną: ok. +21 mln zł w I kwartale 2022 r.
Zgodnie z przyjętą przez nas zasadą, w wyniku skorygowanym pokazujemy przychody i koszty w momencie ich kasowej realizacji. Przychody z transakcji terminowych Tradea zostaną fizycznie zrealizowane w roku 2022. Zostały ujęte w wyniku 2021 w celu zachowania zgodności z MSSF.
Tak więc o wpływie na EBIDTA i EBIDTA skorygowaną ma moment ujęcia zysków z wyceny instrumentów finansowych spółki Tradea sp. z o.o. polegającej na zastosowaniu MSSF 9.
3. Jakie perspektywy czeka dział modułów fotowoltaicznych w świetle nowych przepisów prawnych?
Będziemy koncentrować się na klientach z segmentu B2B. Liczymy, że nowa strategia przyniesie wymierne efekty już w najbliższym czasie.
4. Czy obecna sytuacja geopolityczna może być dla Unimotu szansą i ewentualnie w jakich obszarach?
Obecna sytuacja na pewno jest szansą na uniezależnienie się Polski od węglowodorów ze wschodu.
5. Czy prowadzone są jakieś działania w zakresie dystrybucji wodoru?
Obecnie nie prowadzimy dystrybucji wodoru.
6. Ile stacji Avia funkcjonowało w Polsce na koniec 2021 roku, ile placówek zostało uruchomionych w I kwartale 2022 roku?
Na koniec 2021 roku mieliśmy 85 stacji Avia. W najbliższych dwóch miesiącach chcemy osiągnąć liczbę 100 stacji.
7. Kiedy spodziewana jest decyzja Komisji w sprawie przejęcia Lotosu?
Z posiadanych przez nas informacji wynika, że decyzja KE powinna zapaść w najbliższych 2 miesiącach. Nie mamy jednak oficjalnej i potwierdzonej daty.
8. Jaka jest różnica w cenie on z terminala duńskiego w porównaniu do rosyjskiego?
Obecnie, cena rosyjskiego oleju napędowego jest niższa od cen diesla pochodzącego z innych źródeł.
9. Jaką dokładnie rolę będzie pełnił Unimot we wdrażaniu SMR w Polsce? Jedynie konsultacyjną czy docelowo będzie właścicielem/operatorem reaktorów?
Jak zapowiadaliśmy we wrześniu interesuje nas promocja tej technologii i chcemy poszukiwać dla NuScale potencjalnych klientów z sektora prywatnego, szczególnie takich, którzy mają dużą konsumpcję energii i elektrociepłownię. Prowadzimy obecnie rozmowy z trzema podmiotami, zachęcając do rozważenia tej technologii. Unimot nie będzie tu miał roli inwestycyjnej, chcielibyśmy jedynie łączyć te podmioty. Jesteśmy w początkowej fazie rozmów z potencjalnymi chętnymi.
10. Mówi się, że Orlen prędzej czy później - niezależnie od sankcji - będzie starał się odejść od importu ropy z Rosji. Jak to wpłynie na Państwa jako importera - czy to będzie oznaczało dla Państwa szansę na wyższe marże? Czy nadal Orlen będzie miał narzędzia by "zdusić" marżowość importu poprzez zmniejszanie premii lądowej?
Sytuacja na rynku paliw jest bezprecedensowa. Prognozowanie dalszego rozwoju sytuacji geopolitycznej i jej wpływu na rynek jest obarczone niezwykle dużym ryzykiem. Jednak jak już wielokrotnie wspominaliśmy, lubimy dynamiczną sytuację.
11. Jak zmiana kierunku importu paliwa z Rosji na USA/Bliski Wschód może wpłynąć na marże?
Dynamika rynku jest tak duża, że nie możemy z pełną odpowiedzialnością podać odpowiedzi na to pytanie. Zawsze jednak bardzo dobrze funkcjonowaliśmy w warunkach dużej zmienności cen. Nasz zespół jest bardzo dobrze przygotowany do prowadzenia działalności operacyjnej w takim otoczeniu rynkowym.
12. Jaki procent przychodów za 2021 stanowił import paliw z Rosji?
Takie dane stanowią tajemnicę handlową, więc nie udzielamy tego typu informacji.
13. Czy przewidują Państwo przedłużenie umowy użytkowania terminalu duńskiego? Jeśli to na jakich warunkach?
Dalszy rozwój sytuacji na rynku jest trudny do przewidzenia. Zapewniliśmy sobie taką możliwość, decyzję będziemy podejmować w oparciu o bieżącą i prognozowaną sytuację rynkową.
14. Kiedy spółka rozpocznie rozmowy o import z Chin?
Pracujemy nad nowymi kierunkami dostaw. Nie możemy na obecnym etapie podać szczegółów.
15. Na jakim etapie znajdują się negocjacje dot. dostaw z podmiotami z USA?
Negocjacje i rozmowy są zaawansowane. Nie możemy podać szczegółów.
16. Dzień Dobry, jak aktualnie wygląda premia lądowa?
Na premię lądową zawsze należy patrzeć przez pryzmat trendu, a nie konkretnej wartości. Zapraszamy do zapoznania się z naszą prezentacją wynikową. Znajdują się w niej informacje dotyczące premii lądowej.
17. Co, jeśli sankcje na rosyjskie paliwa na poziomie UE nie zostaną wprowadzone? Czy Unimot zrezygnuje z nich we własnym zakresie?
Dywersyfikacja kierunków dostaw jest niezwykle istotna. Wynajęcie terminala Gulvhavn jest wymiernym i widocznym znakiem naszej determinacji w tym zakresie.
18. Jakie jest zadłużenie spółki i w jakim stopniu na jego obsługę wpłynęły ostatnie podwyżki stóp procentowych?
Informacje na temat zadłużenia znajdują się na slajdzie 19 naszej prezentacji wynikowej. Zapraszamy do lektury. Generalnie rzecz ujmując, podwyżki stóp procentowych zawsze powodują zwiększają koszty obsługi zadłużenia. Nie ma jednak żadnego zagrożenia dla spółki.
19. Jakie korzyści z wprowadzenia programu Unimot Klub+ czerpie spółka?
Program Unimot Klub to program przede wszystkim dla naszych akcjonariuszy, aby mogli korzystać nie tylko z osiąganych przez na wyników, ale także z dodatkowych benefitów, jakie możemy im dostarczyć. Cenimy naszych udziałowców, a podstawową korzyścią dla nas jest budowanie długoterminowych relacji z nimi.
Przychody ze sprzedaży nie są tożsame z przychodami ogółem. Przychody ogółem uwzględniają też zyski/(straty) z instrumentów finansowych dotyczących obrotu paliwem. Przedstawiamy to w sprawozdaniu z całkowitych dochodów.
W związku z tym, że w ostatnim czasie znaczący wpływ na nasze przychody ma bardzo duży wzrost cen towarów podjęliśmy decyzję, że będziemy analizowali przychody oczyszczone z wpływu zmian cen towarów. Tak więc raporty będziemy publikowali w przypadku istotnej zmiany przychodów oczyszczonych z wpływu zmian cen.
Na ten moment nie obserwujemy zachwiania łańcucha dostaw i operatorzy logistyczni są przez nas zaopatrywani w paliwo bez zakłóceń.
Nasz kontrakt realizowany jest zgodnie z jego zapisami.
Kupujemy paliwo u wielu międzynarodowych operatorów, w tym poprzez londyńskich brokerów. Posiadamy bardzo małe kontrakty bezpośrednie z producentami paliw np. z Rosji. Żaden z kontrahentów UNIMOT nie znalazł się na liście sankcyjnej.
Ceny ropy nie mają wpływu na marżowość, gdyż marża nie jest od nich zależna. Wzrost cen ma natomiast wpływ na „cash flow”, angażując więcej środków finansowych na zakup tej samej partii towaru.
Natomiast dynamika zmian cen ma wpływ na marże. W przypadku spadku cen możemy uzyskać wyższą marżę.
W przejęciu Lotosu przez PKN Orlen widzimy wiele potencjalnych korzyści dla nas. Jest jednak za wcześnie żeby mówić o konkretach, ponieważ nikt nie wie jak finalnie będzie wyglądać rynek po tej transakcji. Bardzo dużo zależy od tego kto przejmie aktywa, do których sprzedaży zobligowane są wspomniane spółki przez Komisję Europejską.
W segmencie biopaliw zajmujemy się wyłącznie handlem tym paliwem. Obecnie nie planujemy zająć się jego produkcją.
Przede wszystkim dane miesięczne są wstępnymi danymi i mogą ulec nieznacznym różnicom w stosunku do danych skonsolidowanych. Dodatkowo, oczywiście ma Pan rację, że z reguły dane skonsolidowane powinny być wyższe od jednostkowych. W tym przypadku natomiast, z uwagi na sprzedaż UNIMOT S.A. do spółek zależnych, zależność jest odwrotna. Wynika ona z faktu, że w danym okresie może pojawić się sprzedaż towaru z UNIMOT S.A. do spółki zależnej, ale nie pojawić się sprzedaż tego towaru przez spółkę zależną na zewnątrz Grupy. W takim przypadku transakcja pojawi się w wyniku jednostkowym, natomiast w skonsolidowanym nie zostanie ujęta.
Przystąpienie Grupy Pieprzyk do AVIA International nie zmienia naszych planów ekspansji. Przystąpienie kolejnej polskiej firmy do AVIA International traktujemy to jako szansę na dalszy rozwój sieci w Polsce. Z pewnością wpłynie to pozytywnie na świadomość marki wśród klientów, a to przełoży się na sukces każdego z właścicieli stacji AVIA. Im większa jest sieć AVIA, tym większa świadomość marki i wynikające z tego korzyści dla wszystkich właścicieli stacji w tym dla przystępujących do sieci w przyszłości. Każda stacja jest nośnikiem logo i materiałów marketingowych.
Generowana EBITDA przez jedną stację zależy od bardzo wielu czynników, a przede wszystkim czy jest to stacja własna, dzierżawiona czy w modelu franczyzowym. Oczywiście najwyższa jest dla stacji własnych, możemy powiedzieć, że waha się ona w przedziale 30-100 tys. zł w zależności m.in. od lokalizacji, liczby obsługiwanych klientów, konkurencji w pobliżu.
Nie, Pan Marek Moroz nie pozostał w strukturach UNIMOT.
Nie ma obowiązku nabywania akcji.
zgodnie z uchwałą RN podstawą do naliczenia obu rodzajów premii jest zysk netto Grupy Kapitałowej Unimot skorygowany tylko o wycenę zapasów obowiązkowych paliw Unimot S.A. i spółek zależnych (dodatkowo korygowany jest o utworzone rezerwy na wypłatę tej premii). Wartość tego zysku nie jest tożsama z zyskiem skonsolidowanym skorygowanym publikowanym w sprawozdaniu, gdyż ten drugi zawiera jeszcze inne korekty, a nie tylko wycenę zapasów obowiązkowych.
Zysk skonsolidowany skorygowany obliczony na potrzeby wypłaty premii za 2019 wyniósł 52 919 tys. zł., a na potrzeby wypłaty premii za 2020 wynosi 54 316 tys. zł.
Zasady działania systemu premiowego dla Członków Zarządu Unimot znajdzie Pan na naszej stronie internetowej: „Raporty okresowe” w Raporcie rocznym za 2019 r. Sprawozdanie Zarządu na stronie 60. lub w zakładce: „Walne Zgromadzenia” – „Zapis z posiedzenie Walnego Zgromadzenia”:
https://www.unimot.pl/wp-content/uploads/2020/06/zal-1-unimot-s-a-zwz-03-06-2020-protokol.pdf
Na stronie 41. jest opis systemu premiowania, a na 33. ogólna polityka wynagradzania.
W 2020 r. podpisane zostały umowy z klientami indywidualnymi i biznesowymi na łączną moc instalacji fotowoltaicznych ponad 1,5 MWp. Ilość ta jest zgodna z przyjętym planem.
Obecnie w Polsce jest 61 stacji paliw działających w sieci AVIA plus podpisane 7 umów do podłączenia w trakcie roku. Na Ukrainie działa 13 stacji.
Wzrost należności długoterminowych wynika z wniesionych kaucji do banku i ubezpieczyciela oraz złożonego zabezpieczenia gotówkowego dot. koncesji OPZ i WPC po 10 mln zgodnie z wymogami prawa energetycznego.
Sprawozdania finansowe sporządzamy zgodnie z MSR 34. Noty w których dane nie odbiegają od danych na koniec roku nie są wymagane przez MSR 34 – w związku z małą istotnością tych danych, biegły rewident zarekomendował nie publikowanie ich.
W związku z dochodzonymi do nas prośbami z rynku, w przyszłych raportach informacje te będziemy publikować.
Odejście od obligatoryjnego handlu energią elektryczną na giełdzie niewątpliwie wpłynęłoby na naszą działalność, a zwłaszcza na prowadzony obecnie przez nas model biznesowy. Zmiana ta może mieć wpływ na wynik w segmencie energii elektrycznej – będzie on zależał od przyjętego nowego modelu zabezpieczeń portfela sprzedażowego czy zakupowego. Jeżeli doszłoby do zapowiadanych zmian, transakcje energią elektryczną będziemy przeprowadzali z producentami i odbiorcami, a ryzyko będziemy minimalizować za pomocą kontraktów zabezpieczających.
Odejście od obliga handlu przez TGE spowoduje zapewne także powrót do handlu na OTC, co może uatrakcyjnić rynek biorąc pod uwagę rolę kontraktów zabezpieczających bezpośrednio z producentami energii elektrycznej. Nasze spółki na bieżąco pozyskują energię bezpośrednio od producentów powiększając wolumeny.
Powyższe zmiany nie wpłyną natomiast na naszą działalność na rynku skandynawskim poprzez giełdę NASDAQ.
Z uwagą przyglądamy się rozwijającej się sytuacji na Białorusi związanej z odbytymi niedawno wyborami prezydenckimi. Zachodzące wydarzenia obecnie zasadniczo nie wpływają na naszą działalność związaną z handlem ropą naftową. Ostatnia dostawa amerykańskiej ropy została dostarczone do portu w Kłajpedzie i przekazana białoruskiemu odbiorcy. W przypadku gazu LPG – podobnie jak inni importerzy – mamy od kilku dni logistyczne problemy z importem, ale liczymy, iż są one czasowe.
Q&A:
Zapraszamy też do zapoznania się z zamieszczonymi na naszej stronie internetowej materiałami z Dnia Inwestora:
wideo: https://youtu.be/J6hXRzB-O7s
prezentacja: https://www.unimot.pl/wp-content/uploads/materialy_informacyjne/2020-06-16_investors-day_prezentacja_calosc.pdf
Spółka nie wykorzystywała zawirowań w notowaniach terminowego kontraktu majowego na ropę i nie kupowała kontraktu ze względu na jego atrakcyjną wycenę. Ceny ujemne były przez parę godzin na kontrakcie z dostawą w centrum USA.
Realizację dostaw ropy naftowej na rynek Europy Środkowej były realizowane jako typowe transakcje tradingowe polegające na zakupie towaru i jego dalszej odsprzedaży do klienta końcowego. Spółka skorzystała na niższej cenie ropy w USA w porównaniu do Brent.
Spółka nie ponosi dodatkowych kosztów w związku z drastycznymi spadkami na rynku ropy – wręcz odwrotnie. Jesteśmy typową firmą handlową, która korzysta z sytuacji spadków cen ropy/ON, mając zarówno większe wolumeny sprzedaży, jak i często zdecydowanie większą marżę. Niższe ceny oleju napędowego to też niższe koszty finansowania zapasów oraz niższe należności od klientów.
Zawieramy transakcje na kontraktach terminowych tylko i wyłącznie w celu zabezpieczenia cen towarów. Dotyczy się to czasu otwarcia i zamknięcia pozycji, jak i wykorzystanego instrumentu. Zajęcie pozycji lub jej zamknięcie jest ściśle powiązane z transakcjami na towarze, a rodzaj instrumentu zabezpieczającego z konkretnym towarem. Nie spekulujemy w celu wykorzystania gwałtownych ruchów cen.
Dywidendy wypłacane są z zysków jednostkowych spółek płacących dywidendy. Zysk w kwocie 59,9 mln zł jest zyskiem skonsolidowanym, czyli całej GK UNIMOT. Zysk 53,8 mln, zł jest zyskiem jednostkowym, wypracowanym przez spółkę UNIMOT i dlatego od tej kwoty jest naliczana wartość dywidendy.
Rekomendacja Zarządu, którą przekazaliśmy na rynek była poprzedzona wnikliwą analizą sytuacji finansowej Spółki, także z uwzględnieniem przewidywalnego wpływu światowej pandemii koronawirusa COVID-19. Podkreślamy, że wyniki za 2019 r. były bardzo wysokie – najlepsze w naszej historii.
Oczywiście sytuacja jest dynamiczna, dlatego Zarząd zobowiązał się do ponownej analizy i ewentualnej korekty rekomendacji co do wysokości dywidendy na tydzień przed odbyciem Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Spółki. Piszemy o tym w raporcie okresowym wraz z szeroką oceną Zarządu wpływu pandemii na działalność i sytuację finansową GK Unimot (str. 19 w Sprawozdaniu Zarządu).
https://www.unimot.pl/relacje-inwestorskie/raporty/okresowe/
Na koniec roku 2019 została zawiązana rezerwa na wypłatę premii – zarówno części gotówkowej, jak i tej na zakup akcji. W związku z tym kwoty te nie będą obciążały wyniku obecnego roku. Oba rodzaje premii będą wypłacone jednorazowo na koniec marca br. Okres 6 miesięcy na zakup akcji rozpoczyna się od dnia wpływu środków finansowych na osobiste rachunki członków Zarządu. System premiowy został przyjęty bezterminowo.
Spadek cen surowców dotychczas umożliwiał znaczące zwiększanie wolumenów sprzedaży bez konieczności zwiększania finansowania dłużnego. W naszej prezentacji inwestorskiej (str. 7) pokazaliśmy informację o znaczących wzrostach wolumenowych sprzedaży naszych głównych produktów: paliw, LPG, energii elektrycznej i gazu ziemnego. W konsekwencji przychody ogółem wzrosty o ca. 32% w 2019 vs. 2018. Informowaliśmy również o znaczących wzrostach przychodów jednostkowych w styczniu oraz lutym 2020.
Sprzedaż olejów do Chin zatrzymała się wraz z pandemią. Mamy nadzieję, że w 2 kwartale 2020 eksport olejów do Chin zostanie wznowiony.
W związku z tym jak układała się relacja rynkowych cen spotowych do cen terminowych, w I kw. 2020 możemy spodziewać się negatywnego wpływu wycen zapasów na wyniki księgowe. Tak jak podkreślamy, wyniki biznesowe za ten okres wydają się, iż będą lepsze niż zakładaliśmy.
Nie podjęliśmy jeszcze decyzji w tym zakresie., ale pracujemy nad rozwiązaniem, które umożliwi sprawne przeprowadzenie naszego ZWZA w 2 kwartale 2020.
Tak jak dla całego rynku – największą niewiadomą, która wpłynie negatywnie na wiele firm i gospodarkę jest epidemia koronawirusa. W drugiej połowie marca zakładaliśmy negatywny wpływ na wyniki Unimot przede wszystkim w 2 kwartale 2020.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, osoby pełniące funkcje zarządcze mają obowiązek powiadomić KNF i spółkę o zakupie akcji, gdy skumulowana suma transakcji w ciągu roku kalendarzowego przekroczy wartość 5 000 euro. Następnie spółka przekazuje takie powiadomienie
Marka AVIA powoli buduje swoja świadomość na rynku polskim. W ostatnich kwartałach sprzedaż stopniowo rosła – zarówno produktów paliwowych jak i pozapaliwowych. Zakaz handlu w niedzielę zwiększył naszą sprzedaż w weekendy.
Odsyłamy na s. 29 naszej prezentacji wynikowej:
https://www.unimot.pl/wp-content/uploads/materialy_informacyjne/2020-03-25_prezentacja_wyniki-finansowe-za-2019fy-1.pdf
Przede wszystkim obniżeniu ulegają wtedy podstawowe składniki kosztów importowych, takich jak np. finansowanie. W związku z tym, że największe koncerny w Polsce kształtują ceny na bazie średnich notowań, przy gwałtownym spadku cen ich cenniki zawyżają cenę w stosunku do naszej ceny, która z uwagi na hedging jest ceną rynkową. W takich sytuacjach mamy możliwość być bardziej konkurencyjni i zwiększyć marżę.
Na bieżąco monitorujemy rynek w celu wykorzystania pojawiających się szans rynkowych. Na chwilę obecną nie planujemy jednak przejęć innych podmiotów.
Po wewnętrznych analizach nasz dział handlowy zmienił nieco schemat sprzedażowy i nie opiera już długoterminowych kontraktów o własną cenę SPOT, a o notowania Platts. Cena sprzedaży w pozostałych przypadkach jest z kolei ustalana indywidualnie.
Ze względów biznesowych, nasze ceny sprzedaży są przekazywane bezpośrednio naszym odbiorcom.
Dotychczasowy wolumen wynosił ok. 60 tys. ton. Zdecydowana większość to finansowanie bankowe. W 2 kwartale bieżącego roku ten wolumen zostanie powiększony z tytułu większego importu w 2019 vs. 2018.
Koszt „NCW i NCR”, który widzi Pan na wykresie jest wyraźnie wyższy niż w poprzednich okresach głównie ze względu na pojawienie się od 2020 r. obowiązku NCR (Narodowy Cel Redukcyjny), ale koszt NCW także wzrósł r/r. Koszty te uwzględniamy w cenach naszych produktów.
Spadek kosztu utrzymania zapasu jest naszą dodatkową marżą. Wynika to z faktu, że konkurencja utrzymuje zapasy w różnej formie. Producenci głównie w ropie, inni importerzy głównie używają biletów (które są droższe).
Nie wykluczamy, natomiast na chwilę obecną spółka ta pozostaje w strukturach Grupy. Obecnie wartość US w księgach to ok. 11 mln zł (blisko 59% udziałów), po transakcji dyzwinwestycyjnej będzie to ok. 24 mln zł.
Przede wszystkim podkreślam, że nasza działalność importowa jest w pełni zabezpieczona przed zmianą cen oleju napędowego oraz zmianami kursów walut – głównie poprzez kontrakty terminowe.
Ale oczywiście jesteśmy zależni od otoczenia – wojna handlowa może np. doprowadzić do spowolnienia gospodarczego i wyhamowania konsumpcji, co będzie miało oczywiście negatywny wpływ na popyt. Z drugiej strony spowolnienie takie spowoduje spadek cen commodities, co obniża nasze koszty (głównie finansowania) i zwiększa marże.
Przez poprzednie lata spółka UNIMOT Energia i Gaz rzeczywiście osiągała ujemny wynik, natomiast było to zgodne z założeniami jakie mamy w biznes planie. Wynika to ze specyfiki prowadzonego biznesu – na bieżąco ponosimy koszty funkcjonowania (w tym prowizje), a przychody pojawiają się dopiero w przyszłości, w momencie wejścia w życie podpisanych umów na dostawy.
Niemniej jednak, spółka performuje lepiej od założeń – w I półroczu 2019 r. osiągnęła już dodatni wynik netto, czego jednak bezpośrednio w sprawozdaniu Pan nie zobaczy (część wyniku znajduje się w segmencie energia elektryczna (razem z wynikiem Tradea), a część w segmencie gaz ziemny (razem z wynikiem spółek gazowych oraz UNIMOT S.A.). W biznes planie zakładaliśmy, że spółka osiągnie dodatni wynik na poziomie EBITDA dopiero w 2020 r.
Warto dodać, że przyszłe przychody z podpisanych do końca I półrocza br. umów przez UEiG wynoszą już 119 mln zł, co przełoży się na zysk ze sprzedaży na poziomie ponad 11 mln zł (piszemy o tym w raportach i prezentacjach wynikowych).
Częściowa dezinwestycja w biznesie gazu ziemnego to dla nas bardzo korzystne rozwiązanie – zostawiamy w strukturach Grupy UNIMOT System (którego sytuacja finansowa systematycznie się poprawia), a rezygnujemy z pozostałych aktywów. Pozwoli to na szybsze wygenerowanie pozytywnej EBITDA przez segment gazu ziemnego. Sama transakcja nie będzie mieć wpływu na rachunek wyniku Grupy Kapitałowej UNIMOT.
Rozwój sieci stacji AVIA jest nastawiony na pozyskiwanie pojedynczych stacji, ale nie wykluczamy kupienia mniejszej sieci stacji, jeżeli pojawi się taka okazja i będzie to uzasadnione biznesowo. Sposób finansowania ew. zakupu sieci będzie brany pod uwagę jako jeden z czynników determinujących taki zakup.
W potencjalnej fuzji upatrujemy raczej pozytywnego wpływu dla UNIMOT. Na rynku mówi się o konieczności pozbycia się przez oba koncerny części stacji paliw, zwolnienia części pojemności magazynowych czy zmianie polityki koncernów w kierunku wyższych marż.
Ujemne przepływy wynikają przede wszystkim z przyrostu stanu zapasów, który jest wynikiem zwiększonej sprzedaży. Przełom drugiego i trzeciego kwartału to okres wzmożonej sprzedaży paliw ciekłych, co niesie za sobą konieczność zapewnienia stanów magazynowych pozwalających na utrzymanie ciągłości sprzedaży. Chciałbym jednak zauważyć, że jednocześnie nastąpiła poprawa wskaźników efektywności r/r.
Proponowane zmiany w regulacjach prawnych są niejako dostosowaniem przepisów do realiów i możliwości rynkowych. Przedstawiciele Spółki uczestniczą aktywnie w konsultacjach branżowych z przedstawicielami Ministerstwa, kładąc szczególny nacisk na kształt projektowanych przepisów pod kątem realiów w jakich prowadzona jest nasza działalność. Z zadowoleniem przyjmujemy fakt, iż głos branży jest słuchany co znajduje częściowe odzwierciedlenie w projektowanych zmianach ustawy. Zmiana przepisów w zaproponowanym kształcie wskazuje na możliwość realizacji NCW w najbliższych latach, a przez to pozytywnie wpływa na prowadzoną przez Spółkę działalność paliwową.
EBITDA (zysk przed odliczeniem odsetek, podatków, deprecjacją i amortyzacją) jest wartością księgową uwzgledniającą m.in.: wycenę zapasu obowiązkowego oleju napędowego, przesunięcie kosztów w czasie, rezerwy i ewentualnie zdarzenia jednorazowe. Skorygowana EBITDA to wartość EBITDA bez uwzględnienia powyższych pozycji księgowych, wynikająca z rachunkowości zarządczej. Szacunkowa wartość korekt w 4Q wynosi ok. 12 mln zł.
Prognozy 12 mln zł za 2018 rok to EBITDA księgowa, natomiast prognozy na kolejne lata dotyczą już EBITDA Skorygowanej, czyli czysto biznesowej. W długim terminie nie jesteśmy bowiem w stanie przewidzieć zdarzeń typowo księgowych oraz jednorazowych.
Transakcje zabezpieczające zapas obowiązkowy były zawierane w trakcie jego tworzenia. Informowaliśmy o tym w raporcie bieżącym 11/2016 opublikowany przez system EBI w dniu 3 marca 2016 r.. Kolejne zawieraliśmy wraz ze zwiększaniem zapasu obowiązkowego. Hedging towarowy oparty jest na kontraktach terminowych futures - Low Sulphur Gasoil Futures (link)notowanych na londyńskiej giełdzie ICE. Są one też instrumentem bazowym innych instrumentów pochodnych (np.: transakcje swap, kontraktowe transakcje terminowe - KTT). z których korzysta Spółka.
Za zawarte transakcje oczywiście spółka ponosi koszty w postaci prowizji, wysokość tej prowizji nie jest wyższa niż ogólnie obowiązująca na rynku. Prowizje te są zawarte w wyniku osiągniętym na przeprowadzonych transakcjach. Instrumenty finansowe zabezpieczające cenę towaru zamykane są wraz ze sprzedażą tego towaru, a wynik z nich osiągnięty jest pokazany w sprawozdaniu finansowym w pozycji: „Zyski (straty) z instrumentów finansowych zabezpieczających sprzedaż”.
Hedging wykonujemy po to, żeby zabezpieczyć cenę towaru, więc realne zyski lub straty z tego tytułu w połączeniu ze sprzedażą towaru, który zabezpieczają – znoszą się. Dotyczy to także zapasu obowiązkowego. Coś co może się pojawić i rzeczywiście pojawia w ostatnich okresach to zysk/strata księgowa z tytułu różnic pomiędzy wyceną zapasu rozumianego jako fizyczny towar, a wyceną instrumentów hedgingowych (przed ich zapadalnością, na dany moment w czasie – koniec kwartału). Dokładne działanie tego mechanizmu opisaliśmy w raporcie półrocznym za 2018 r. (str. 26).
Spółka zabezpiecza również ryzyko walutowe związane z należnościami i zobowiązaniami nominowanymi w walutach obcych przez odpowiednie transakcje na rynku walutowym.
Wykazywanie w okresowych sprawozdaniach finansowych wyceny zapasów w tym zapasu obowiązkowego, wynika z przyjętej Polityki rachunkowości (z uwzględnieniem MSR i UoR) o czym informowaliśmy w raporcie rocznym za 2017 r. (str.18). Aktywa i pasywa są wyceniane do wartości godziwej na dzień bilansowy. Wycenione do wartości godziwej zapasy w tym zapas obowiązkowy ujmowane są w pozycji: „Koszty sprzedanych towarów i materiałów”.
Na wycenę zapasu zabezpieczonego instrumentami pochodnymi (futures) składa się wycena towaru fizycznego i wycena zabezpieczających go instrumentów finansowych. W przypadku dużych zmian (w stosunku do okresu porównawczego) w różnicy pomiędzy ceną spot (po której wyceniany jest fizyczny towar) i ceną terminową instrumentów na dany dzień (koniec kwartału) może zostać wygenerowany zysk/strata księgowa z tej wyceny.
Wykres obrazujący tę zależność jest w naszej prezentacji: „Wyniki finansowe Grupy UNIMOT – I kwartał 2018” (str. 5) - (http://www.unimot.pl/wp-content/uploads/materialy_informacyjne/wyniki-finansowe-grupy-unimot-i-kwarta%C5%82-2018.pdf).
Przytoczone ceny są cenami referencyjnymi podawanymi przez sprzedawców hurtowych. Sprzedaż paliwa odbywa się w oparciu o tę cenę, ale z uwzględnieniem upustów lub premii, które są różne u każdego dostawcy. Nie są to więc finalne ceny sprzedaży dla każdego odbiorcy.
Połączenie spółek PERN z OLPP nie miało wpływu na możliwość dystrybucji naszych paliw z poszczególnych baz, nie spowodowało też zmian kosztów związanych z korzystaniem z tych baz przez Unimot.
W I kwartale 2018 r. Grupa sprzedała średnio w miesiącu 63 tys. m3 oleju napędowego i biopaliw, a średnia miesięczna wartość przychodów od odbiorców zewnętrznych wyniosła 194 688 tys. zł.
Spółka w wyniku emisji akcji serii J pozyskała kwotę 95,6 mln zł netto. Środki finansowe zostały zagospodarowane zgodnie z celami określonymi w prospekcie emisyjnym. Na dzień 31.12.2017 r. wydatki przedstawiały się następująco:
1. Cel nr 1: Inwestycje w nowoczesne technologie – 1,8 mln. zł. Mobilna platforma „Tankuj24” została uruchomiona 17 maja 2017 r., wspomaga sprzedaż paliw do klienta detalicznego. Na koniec I kwartału br. za pomocą aplikacji można było nabyć paliwo na 104 stacjach. Aplikacje pobrano 55 tys. razy i zarejestrowało się 14,5 tys. aktywnych użytkowników.
2. Cel nr 2: Wprowadzenie w Polsce nowego brandu stacji paliwowych – 5,2 mln. zł. Budowa sieci stacji franczyzowych AVIA. Obecnie sieć składa się z 22 stacji zlokalizowanych na terenie całego kraju. Do końca czerwca br. chcemy, aby w sieci było 30 stacji. 3. Cel nr
3: Sfinansowanie wzrostu sprzedaży paliw płynnych – 75,2 mln zł. Zakupy zapasu oleju napędowego, umożliwiające dalszy rozwój sprzedaży ON zarówno wolumenowo, jak i terytorialnie. Obecnie paliwo sprzedajemy z 13 baz usytułowanych w całej Polsce oraz dodatkowo z bazy PCK Schwedt zlokalizowanej na terenie Niemiec.
Niewykorzystane środki znajdują się na rachunkach bieżących zmniejszając tym samym wysokość zadłużenia spółki oraz koszty finansowe.
Spółka działa w otoczeniu rynkowym, na którym poziom cen ustalany jest generalnie w zależności od popytu i podaży towaru Ale proszę pamiętać, że Unimot jest tzw. price taker’em, a więc poziom naszych cen musi być uzależniony od cen po jakich w danej chwili towar oferują najwięksi gracze rynkowi.
Na stronę kosztową w obrocie olejem napędowym, oprócz kosztów zakupu towaru i kosztów logistyki, wpływają też koszty związane z wywiązywaniem z obowiązujących przepisów prawa dotyczących wykonania Narodowego Celu Wskaźnikowego i utrzymania zapasu obowiązkowego. Stronę przychodową zaś kształtują głównie: wolumeny sprzedaży, poziom premii lądowej i dynamika zmian rynkowych cen oleju napędowego (dynamiczne wzrosty oddziałują negatywnie, dynamiczne spadki – pozytywnie). Nie należy też zapominać o działalności naszej konkurencji, która może oddziaływać na wartość marży. Tak więc, na wysokość naszych marż, poza działaniami operacyjnymi, ma wpływ także szereg czynników zewnętrznych.
Zarząd oraz menedżerowie działu handlowego pracują nad optymalizacją kosztów zakupu towaru, wykorzystując nasze elastyczne podejście do biznesu. Zawierane są m.in. umowy z różnymi kontrahentami oferującymi wielowolumenowe dostawy oleju napędowego jako atrakcyjniejsze cenowo.
Wykorzystywane są też dostawy w mniejszych wolumenach realizowane drogą kolejową, jeżeli dostawca oferuje korzystny upust. Poza tym podejmujemy działania ukierunkowane na jakość obsługi naszych odbiorców, ich zadowolenie i poczucie komfortu ze współpracy z nami. Służą temu między innymi projekty: e-zamówienia dla klientów hurtowych oraz Tankuj24.pl dla klientów detalicznych.
Od czasu rozpoczęcia działalności na hurtowym rynku oleju napędowego Unimot S.A. nieprzerwanie generował zyski nieraz pokazując bardzo wysokie dynamiki wzrostów. W związku z typem prowadzonej działalności, na spółkę lepiej patrzeć w dłuższym terminie, a tymczasem jest to pierwsza kwartalna strata (wg wstępnych szacunków).
Na wyniki Unimot S.A. znaczący wpływ ma otoczenie rynkowe, które nie zawsze jest sprzyjające, ale dzięki wiedzy i doświadczeniu Zarządu oraz kadry menedżerskiej udaje się zneutralizować wtedy negatywne efekty.
Strata wynikała głównie (jak podawaliśmy w raporcie bieżącym) z niższej wyceny zapasu obowiązkowego (bez wpływu pieniężnego) oraz wyższych kosztów realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego.
Zapewniamy, że Zarząd oraz kluczowa kadra menedżerska, podobnie jak pozostali pracownicy Grupy Unimot, dokładają wszelkich starań w celu poprawy bieżącej sytuacji finansowej i osiągnięcia lepszych wyników w przyszłości. Wierzymy, że w kolejnych kwartałach uda się tego dokonać, ale proszę pamiętać, że efekty podejmowanych działań nie zawsze są natychmiastowe.
Ceny oleju napędowego magazynowanego przez Unimot pod zapas obowiązkowy zabezpieczamy za pomocą transakcji futures, w związku z czym nominalna zmiana poziomu cen paliw nie ma na nie wpływu. Wpływ na wycenę ma natomiast różnica pomiędzy ceną natychmiastową (po takiej obowiązani jesteśmy wyceniać stany magazynowe), a ceną terminową (po takiej obowiązani jesteśmy wyceniać zabezpieczające transakcje finansowe). W ostatnim czasie obserwowaliśmy istotne zmiany różnicy pomiędzy tymi cenami i dlatego wpłynęło to zauważalnie na wynik.
Kwestia utrzymywania i wyceny zapasu obowiązkowego to co innego niż wykonywanie Narodowego Celu Wskaźnikowego. Wyjaśniając ten drugi temat – mówimy tutaj o dwóch rzeczach: 1. Wykonywaniu NCW od towaru sprzedawanego, 2. Wykonaniu NCW od zapasu obowiązkowego. Komentując szerzej:
Ad. 1 Termin wykonania obowiązku NCW rzadko pokrywa się z momentem fizycznej sprzedaży oleju napędowego. Często te dwie czynności wykonywane są na przełomie roku bądź kwartału. Dlatego na koniec kwartału możemy posiadać partie towaru, dla której ponieśliśmy już koszty wykonania NCW, ale nie został on jeszcze sprzedany. Gdy go sprzedamy pojawią się przychody z tego tytułu zawierające w sobie także poniesiony wcześniej koszt NCW – można powiedzieć więc, że go „odzyskamy”.
Ad. 2. Koszt NCW od zapasu obowiązkowego ponoszony jest jednorazowo – ponieśliśmy go pod koniec 2017 r. i nie pojawi się w 2018 r. (będziemy musieli jedynie wykonać ten obowiązek od nowych ilości w magazynie, gdy takie będą musiały się pojawić). Jeżeli zdecydujemy się kiedyś w przyszłości sprzedać ten zapas, to koszty NCW „odzyskamy” poprzez ujęcie ich w cenie sprzedawanego produktu. Decyzja o sprzedaży tego zapasu zaleć będzie od m.in. sytuacji rynkowej, ilości wolnej przestrzeni magazynowej i przede wszystkim kalkulacji kosztowej (alternatywą jest tzw. usługa biletowa).
Zapraszam też do lektury ostatniej naszej prezentacji wynikowej, za 1Q2018, gdzie pokazujemy wpływ konserwatywnej interpretacji nowych przepisów na nasze wyniki.
Odpowiadając na ostatnie pytanie – Unimot nie prowadzi działalności spekulacyjnej na rynkach finansowych, a jedynie hedgingową, mającą na celu zabezpieczenie zmian kursów walut oraz cen sprzedawanych produktów. Z tego względu wyniku z transakcji zabezpieczających nie przedstawiamy jako wyniku finansowego. Transakcje na rynku terminowym są ściśle powiązane ze sprzedażą towaru i realizowane równolegle ze sprzedażą towaru. Przedstawiamy je w Sprawozdaniu z zysków lub strat w pozycji: Zyski (straty) z instrumentów finansowych zabezpieczających sprzedaż. To naturalne, że z samych transakcji zabezpieczających osiągamy czasem zysk, a czasem stratę, ale znoszą się one z wyceną zapasu paliwa, które zabezpieczają. Jedyną różnicą jest zapas obowiązkowy w przypadku, w którym wycena księgowa magazynów i transakcji zabezpieczających w krótkim okresie są rozbieżne (wyjaśnienie z pierwszego akapitu). W momencie zapadalności wpływ będzie dla Grupy neutralny.
Nie komentujemy zachowania kursu akcji, ponieważ jest on wynikiem decyzji inwestycyjnych inwestorów. Niemniej jednak, tak jak Zarząd podkreślał na ostatnim czacie, spółka nie widzi fundamentalnych przesłanek do takiej wyceny.
Unimot pracuje nad poprawą wyników w kolejnych okresach, ale niektóre z podejmowanych działań uwarunkowane są także sytuacją rynkową (np. sprzedaż ON) lub przynoszą profity dopiero po jakimś czasie (np. sprzedaż i dystrybucja energii elektrycznej).
Jednocześnie, podejmujemy wiele aktywności w zakresie jeszcze bardziej otwartej oraz dokładnej komunikacji z rynkiem i liczymy na odbudowę zaufania inwestorów. W maju br. Unimot będzie uczestniczył w konferencji WallStreet, gorąco zapraszamy na nasze stoisko na targach oraz na forum, gdzie nasi przedstawiciele zaprezentują działalność Grupy Unimot.
Obecnie nie ma planów skupu akcji własnych.
Cześć zwiększonych kosztów poniesionych w 4 kwartale 2017 r. związana była z realizacją Narodowego Celu Wskaźnikowego (‘NCW’) od operacyjnych stanów magazynowych oleju napędowego oraz rezerwy obowiązkowej objętych zastawem. Ustawodawca, w związku z niejednoznacznością relatywnie nowych przepisów NCW, uczestniczył w rozmowach z podmiotami operującymi w tym segmencie i planował doprecyzowanie tych przepisów. Niestety, do końca roku 2017 ustawodawcy nie udało się wprowadzić tych zmian. W związku z tym Zarząd podjął decyzję o realizacji NCW w oparciu o konserwatywne interpretacje obecnych przepisów ustawy. Z uwagi na jednokrotność realizowania NCW dla danej partii towaru koszty te miały jednorazowy charakter.
Środki pozyskane z emisji akcji są inwestowane w rozwój Spółki zgodnie z celami opisanymi w prospekcie emisyjnym. Zarząd Spółki podejmuje działania nakierowane przede wszystkim na działalność biznesową spółki i jej rozwój. W spółce obowiązuje polityka dywidendowa, która zakłada, iż w przypadku osiągnięcia w danym roku obrotowym zysku netto, Zarząd będzie rekomendował Walnemu Zgromadzeniu Spółki wypłatę dywidendy w wysokości 30% z zysku netto, na co w planowaniu finansowym musi być pokrycie.
Nasza Spółka w pełni zabezpiecza się przed zmianami cen zakupionego ON, bez względu na to, czy towar jest przeznaczony na zapas operacyjny czy też na zapas obowiązkowy utrzymywany w związku z obowiązującym prawem. Tak więc stosujemy pełne, w 100% zabezpieczenie cen. W raporcie piszemy o możliwości wystąpienia niedopasowania transakcji hedgingowej do transakcji rzeczywistej, wynikającej ze standardów instrumentów zabezpieczających np. jeden kontrakt futures jest na 100 t ON, więc może wystąpić niedopasowanie ilościowe jeżeli ilość posiadanego towaru nie jest krotnością 100 t.
UNIMOT SA będzie kontynuować import gazu zgodnie z nowymi regulacjami w tym zakresie. W związku z tym, że Spółka będzie kontynuować import gazu, nie jest planowane tworzenie rezerw z tytułu zaprzestania tego importu.
Spółka zabezpiecza odpowiednimi transakcjami hedgingowymi głównie towary o długim cyklu rotacji zapasów. Hedging towarowy realizowany jest za pomocą transakcji opartych na kontraktach futures, a hedging walutowy za pomocą transakcji forward. Wynik z tych transakcji jest przedstawiony w sprawozdaniu jako zysk/strata z instrumentów finansowych zabezpieczających sprzedaż. Zamknięcie tych pozycji jest rozliczane łącznie z obrotem towaru, którego ceny i kurs walutowy zabezpieczały.
Towary o szybkiej rotacji nie są zabezpieczane transakcjami hedgingowymi, a ich cena zabezpieczana jest przez przenoszenie formuł cenowych na klienta lub poprzez równolegle ustalanie cen kupna i sprzedaży konkretnej partii towaru. Takiemu obrotowi też towarzyszy kupno i sprzedaż walut, finansowanie kredytami walutowymi i wynik z tych transakcji jako pozostałe zyski i straty działalności operacyjnej jest prezentowany w sprawozdaniu.
W rachunkowości zabezpieczeń wygenerowany wynik na transakcjach zabezpieczających zapas ON (operacyjny i obowiązkowy), tj. np. wycena instrumentów zabezpieczających, wynik na rolowaniu transakcji, wynik na transakcjach zamkniętych jest wyłączany z wyniku bieżącego okresu. Doliczany jest natomiast do wyniku okresu, w którym dany zapas został sprzedany.
W raportach okresowych wskaźnik – marża zysku ze sprzedaży liczymy w następujący sposób:
marża zysku ze sprzedaży = (przychody ze sprzedaży +/- zyski (straty) z instrumentów finansowych zabezpieczających sprzedaż – koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów – koszty sprzedaży) / (przychody ze sprzedaży +/- zyski (straty) z instrumentów finansowych zabezpieczających sprzedaż). Dane są sprawozdaniu z zysków lub strat.
W związku z aktualizacją koncesji i rozszerzeniem zakresu produktów o benzyny i lekkie oleje opałowe w 1Q 2017, Spółka nie poniosła dużych kosztów. Były to opłaty skarbowe nieprzekraczające kwoty 1000 pln. W kwestii ewentualnego wzrostu kosztów należy pamiętać, że od dnia 1 stycznia 2017 r. obowiązuje nowy sposób realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego. W związku z wejściem w życie nowych przepisów, przedsiębiorcy zostali zobowiązani do zapewnienia odpowiedniej ilości biokomponentów w sprzedawanym paliwie poprzez przygotowanie i sprzedaż mieszanek (blendowanie), zawierających wymagany udział biokomponentów. Nowy sposób realizacji tego obowiązku może wpłynąć na zwiększenie kosztów działalności, z uwagi na konieczność korzystania z dodatkowych usług związanych z przygotowaniem odpowiednich mieszanek paliw.
Tak, ma Pan rację, to są zyski z tytułu różnic kursowych na działalności operacyjnej, a więc nie jest to jednorazowe zdarzenie i będzie przedstawiane w kolejnych sprawozdaniach finansowych. Wynik z transakcji zabezpieczających (hedging) jest pokazany w sprawozdaniu z zysków lub strat (RZiS) jako: Zyski (straty) z instrumentów finansowych zabezpieczających sprzedaż i wpływa bezpośrednio na rentowność sprzedaży.
Wg naszych analiz spadek marzy hurtowej w handlu paliwami w I kwartale 2017r. na naszym rynku nie wynikał z działalności szarej strefy , lecz był efektem gry rynkowej. Wprowadzenie tzw. pakietu paliwowego miało wpływ na ograniczanie szarej strefy, a przez to na zwiększenie wolumenów sprzedawanego paliwa.
W związku z wymogiem aktualizacji koncesji OPZ dokonaliśmy dodatkowo rozszerzenia zakresu produktów objętych tą koncesją. Zaktualizowanie i rozszerzenie koncesji nie wiązało się z dużymi kosztami dla Spółki – koszty administracyjne ok. 300 zł.
Otrzymana koncesja pozwoliła nam uzyskać możliwość importu tego rodzaju paliw (benzyny, lekki olej opałowy), a więc zdywersyfikować, rozszerzyć grono dostawców o kontrahentów zagranicznych. Obecnie wartość sprzedaży benzyn nie jest znacząca w ogólnych przychodach Spółki i była realizowana u krajowych dostawców. Nie posiadamy szacunków jak będzie w najbliższym czasie kształtowała się sprzedaż tych paliw.
Przyznany firmie UNIMOT certyfikat ISO, jest potwierdzeniem skutecznego i zgodnego z wymaganiem międzynarodowej normy ISO 9001:2015 Systemu Zarządzania Jakością (SZJ). Certyfikat przyznany jest przez niezależną jednostkę certyfikującą (posiadającą akredytację w tym zakresie) na podstawie przeprowadzone audytu certyfikującego. Utrzymanie certyfikatu SZJ wymaga prowadzenia corocznych audytów sprawdzających potwierdzających dalsze skuteczne utrzymywanie i doskonalenie SZJ.
Celem Systemu zarządzania jakością jest poprawa jakości świadczonych usług, ciągłe doskonalenie współpracy z klientami, zwiększenie zaufania strony zainteresowanych względem firmy. SZJ umożliwia prowadzenie skutecznej i efektywnej działalności biznesowej pozwalającej zachować pozycję rynkową oraz dostosowywanie się do zmieniających się warunków na rynku. Podejście procesowe stosowane podczas opracowywania, wdrażania, utrzymywania i doskonalenia SZJ usprawnia obieg informacji i dokumentów oraz wprowadza dokładny podziała zadań, odpowiedzialności i uprawnień pracowników, skuteczne zarządzanie ryzykiem i szansami związanymi z realizowanymi procesami. Efektem SZJ jest zwiększenie zadowolenia klienta poprzez dokładne spełnienie ich wymagań i oczekiwań.
Korzyści zewnętrzne to przede wszystkim:
– wizerunek firmy jako rzetelnego partnera handlowego działającego zgodnie z wymaganiami międzynarodowych standardów
– poprawa konkurencyjności oferty (posiadanie certyfikatu ISO 9001 jest częstym wymaganiem w przetargach, pozwala uzyskać dodatkowe punkty w programach dotacyjnych).